Podaljšano bivanje, dopolnilni in dodatni pouk, individualna in skupinska učna pomoč ter neobvezni izbirni predmeti se z Novelo Zakona o osnovni šoli, ki so jo poslanci sprejeli februarja, postopoma poslavljajo. V novem šolskem letu bo 144 osnovnih šol po državi začelo izvajati novo zasnovo tako imenovanega razširjenega programa (RAP). Gre za nabor strukturiranih, vsebinsko osmišljenih dejavnosti s treh področij. To so gibanje in zdravje za dobro telesno in duševno počutje, kulturna in državljanska vzgoja ter učenje učenja. Izkušnje, kaj nova zasnova RAP prinaša za zaposlene in kaj za učence, so z nami delile ravnateljice šol s Celjskega, kjer so to novost že lansko šolsko leto uvedli delno ali v celoti.
I. osnovna šola Žalec septembra prehaja na razširjen program v celoti, medtem ko ga je doslej izvajala delno. Nov sistem po besedah ravnateljice Andreje Špajzer omogoča, da bodo lahko starši drugošolcev, ki zgodaj odhajajo v službo, otroke pripeljali v šolo prej. Otroci bodo na pouk počakali tako, da bodo vključeni v različne dejavnosti. »Organizacijsko to pomeni večji zalogaj kot do zdaj, sicer pa smo kadrovsko dovolj močni, da bomo lahko organizirali različne dejavnosti.« Ob uvedbi celotnega RAP ravnateljica pričakuje prilagajanje urnika in dejavnosti ter odpravljanj morebitnih nepravilnosti. A upa, da bo teh čim manj.
Med največjimi prednostmi razširjenega programa je izpostavila, da bodo učenci učitelju sami lahko predlagali, kako bi nek cilj v izbrani dejavnosti dosegli in ga usvojili. Prepričana je, da bodo otroci tako v razširjenem programu bolj dejavni, s čimer bodo dobili trajnejše znanje.
Kot slabost je izpostavila, da šola ne bo mogla izvesti vseh dejavnosti, ki si jih želijo učenci in njihovi starši, saj je za vse želje na voljo premalo ur. Opozorila kritikov, da bodo zdaj otroci od jutra do popoldneva vpeti v organizirane dejavnosti, je ne skrbijo. »Po mojem mnenju učenci ne bodo nič dlje v šoli, kot so bili do zdaj. Vmes bo seveda tudi čas za igro in gibanje.«
Učna pomoč bolje obiskana
OŠ Blaža Kocena Ponikva v občini Šentjur je ena tistih osnovnih šol, v katerih so RAP že v poskusnem obdobju vpeljali v celoti. Ravnateljica Andreja Ocvirk je povedala, da je bil to zelo velik organizacijski in vsebinski zalogaj. S tem so povezane tudi kadrovske spremembe, ki so bile v primeru omenjene šole pozitivne. »Upoštevali smo zanimanja otrok, učitelji so ponudili raznolike dejavnosti, ki so pokrile vsa tri vsebinska področja RAP, in ves čas smo izvajali analize ter ankete. Časovni razpored je ostal enak.« Ocvirkova je kot eno od sprememb omenila, da v šoli zdaj učno pomoč izvajajo v drugačni, otrokom privlačnejši obliki. Omenjena dejavnost je zdaj bolje obiskana, pod njenim okriljem omogočajo tudi priprave na tekmovanje, otroci so deležni še drugih oblik pomoči.
Kar bodo začeli, bodo dokončali
Podobno kot ravnateljici I. osnovne šole Žalec Andreji Špajzer se tudi ravnateljici OŠ Ponikva Andreji Ocvirk zdi, da prenovljen RAP omogoča večje upoštevanje želja in zanimanj otrok ter večjo vsebinsko pestrost.»›Staro‹ podaljšano bivanje je zaradi nenehnih prihodov in odhodov otrok onemogočalo bolj načrtno izvajanje dejavnosti. Otroci so zdaj bolj motivirani, želijo ostati do konca dejavnosti, katerih izbor je velik, včasih morda celo prevelik. Nov program omogoča tudi izvajanje dejavnosti, ki jih prej nismo mogli uvrstiti v sistem. Vse ure so sistemizirane za učitelje, kar je velika prednost. Organizacija vsega je zelo zapletena in zahtevna.«
Ocvirkova med prednosti prenovljenega RAP opaža še boljše sodelovanje med različnimi generacijami otrok. Tudi učitelji so se pri načrtovanju dejavnosti bolj povezali in so vsebine načrtovali skupaj. Obvezni program, torej pouk, in razširjeni program sta zdaj bolj povezana.
Foto: Arhiv NT (Andraž Purg)
Preberite več v Novem tedniku